Under oktober månads inledande dagar har Apotekets stora satsning upprört många. Det faktum att man nu infört en så kallad ”hypokondriker-knapp” i kösystemet har fått ett antal kunder att se rött, så till den grad att de nu anmält Apoteket till DO. Angrynews har pratat med Andreas Sören Olsson, en av de drabbade.

”Efter att ha stått 15 minuter i kassan och försökt få hjälp, hänvisade personalen mig plötsligt till hypokondriker-kön i stället. Jag känner mig uppriktigt sagt jävligt diskriminerad.”

 

Personalens enda argument i fråga var att ”om man ställer frågor om ett trettiotal olika sjukdomar och hur man kan motverka dessa med antihistamin, samtidigt som kunderna blir allt fler, är inte den receptfria kön något han borde ha valt från första början”.

Av den anledningen har flera apotek i Sverige också valt att öppna upp en kö för hypokondriker, där man kommer att tillsätta gott om personal för att kunna ta hand om alla som vill ”bikta sig”. Det är inte heller omöjligt att verksamheten inom kort kommer att tvingas flytta ut till ortens flygfält, då lokalerna inte längre räcker till för att serva alla.

Huruvida DO kommer att ta upp fallet står ännu oklart.

Ett svar på “Hypokondriker anmäler apotek till DO”
  1. Faktum är att folk har ett skriande behov av att få prata av sig beträffande sjukdomar. Apoteket har faktiskt ”Personlig läkemedelsrådgivning”. Men då måste man boka in sig för ett privat samtal med en farmaceut. Rådgivningen är på cirka 15 minuter och sker antingen på apoteket eller via telefon. Men det tror jag inte många känner till!

    Jag tycker att apotekspersonalen ska upplysa kunden att tjänsten finns så slipper man långa köer på apoteket! Eller så får de skaffa en specialkassa för de som vill prata mer än 15 minuter i samband med köp av medicin!

Lämna ett svar till Connie Tornevall Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *