Det var en tid då ingen riktigt visste vad fan de höll på med. Svenska ungdomar irrade omkring mellan VHS-band, grunge och märkliga humorprogram som bara kunde existera i en tid när internet inte kunde avslöja alla lögner direkt. Och mitt i allt detta kaos klev Ronny & Ragge in – två raggarparodier så skruvade att folk antingen låg dubbelvikta av skratt eller hyperventilerade i ren ångest.

Jag kan numera medge att de aldrig riktigt var min kopp te – och det var de nog egentligen inte då heller. Det var de andra delarna i deras skruvade humorshower som några av oss ville se – de som riktade sig mer till oss som inte var hormonstinna tonåringsvrak med en misogyn världssyn och ett IQ på rumstemperatur, snarare än den mer överdrivna raggarsatiren, som en del av oss i den yngre delen av den här generationen var. Vi som inte riktigt var ”där” än. Och med ”där” menar jag alltså i den ålder där ungdomssnubbar kollektivt tappar greppet om sitt intellekt och glider rakt in i det biologiska förökningsstadiet – där all annan hjärnkapacitet försvinner ut genom avgasröret.

Men det här handlar inte om någon jävla whataboutism. Det handlar om hur Sverige har kastats tillbaka i nostalgins grepp – som en frontalkrock mellan rostiga bilvrak och oborstat skäggstubb. Ronny & Ragge är tillbaka – och med dem en humorstil som en gång var gränslös, respektlös och vild.

Skillnaderna idag? Knappast enorma, men ändå springer folk runt som yra höns och låtsas att världen just förvandlats till en helvetesmaskin av förfall. Sociala medier har förvisso blåst upp varenda liten åsikt till ett fullskaligt jävla krig – men vad fan hade vi ens innan? På sin höjd några förbannade BBSer, Lunarstorm eller några jävla IRC-kanaler och textbaserade forum – långt ifrån dagens Twitter-drev och TikTok-moralpanik.

Från ”Byhåla” till Melodifestivalen – vägen till återföreningen

Peter Settman och Fredde Granberg är två humorentreprenörer som format svensk underhållning mer än de flesta vågar erkänna. Från Byhåla, där Ronny & Ragge föddes, till Megafon, Laijv, Äntligen måndag och massor av andra projekt som antingen förgyllde eller förstörde ens ungdom. Settman ledde Dansbandskampen och gjorde SVT mer folkligt än de själva någonsin ville vara, medan Granberg gick vidare och skapade Dr. Mugg och Hemliga byrån, vilket i princip var humoristiska LSD-tripper för barn.

Men nu har de alltså dammat av sina gamla raggarkläder och ställt sig på scen igen. Först i Melodifestivalen – och nu på en slutsåld sommarturné. Varför? För att folk – TRO DET ELLER EJ – faktiskt älskar nostalgi.

Kritikerna som skiter på sig av upprördhet

Men tro inte att alla är lyckliga. Nej, självklart inte.

Samtidigt som folk jublar över att få återse Sveriges mest kända raggarduo, sitter andra och letar efter något att bli kränkta över. Kommentarerna svämmar över av hyllningar – men vi vet alla att gnällspikarnas riksförbund snart kommer surna till.

Någonstans i ett mörkt hörn av internet, i en bubbla där humor är något som analyseras till förbannelse, sitter det folk och imploderar av hat. ”Hur kan SVT släppa fram sånt här skit 2025?” ylar en krönikör som antagligen var för upptagen med att sortera sina surdegar på 90-talet för att ha fattat vad Ronny & Ragge ens var. ”Det är oacceptabelt att glorifiera dessa könsstereotypa karaktärer!” skriker en annan som helt missat att de från första början var en parodi på just sånt.

En del av den här ilskan är nästan imponerande i sin absurditet. Det är som om folk på fullaste allvar tror att Ronny & Ragge är en manual för hur män bör bete sig, snarare än en drift med de där IQ-befriade raggartyperna som faktiskt existerade – och fortfarande existerar.

Och ja, det finns tydligen ett par som åker runt och försöker casha in på att låtsas vara Ronny & Ragge. Vi kan alla vara överens om att det är pinsamt.

Men det är ju precis det som är grejen. De som är upprörda nu är antingen 1) människor som aldrig förstod skämten från början, 2) folk som är för gamla för att fatta vad fan det här handlar om eller 3) personer som helt enkelt är födda i fel jävla tidsperiod och borde lägga sin energi på att ranta om något annat.

Raggarna är tillbaka – och de har inte ändrat ett skit

Så vad har Ronny & Ragge då gjort för att anpassa sig till dagens klimat? Absolut inget. Och tur är väl det. Settman själv har sagt att om de skulle ha ”tvättats i 90 grader” för att passa dagens mjäkiga publik, så hade det varit helt jävla fel. De var tondöva killar då – och de är tondöva killar nu. Och det är precis det som är poängen.

De släpper dessutom en ny låt, ”En Fåårdfylld Ride”, som förmodligen kommer få lika delar skratt som klagomål från människor som borde ha tagit ett djupt andetag och gått vidare med sina liv för länge sen.

Publikreaktionerna – vad säger folk?

Om någon trodde att Ronny & Ragge inte längre hade en plats i svensk underhållning, så är det bara att kolla kommentarerna. Folk är helt jävla lyriska. Sociala medier har exploderat av hyllningar där folk kallar deras comeback ”bästa med Mello”, ”världsklass” och ”nostalgi deluxe”. Många säger rakt ut att de bara såg Melodifestivalen för Ronny & Ragge – och att det är första och sista gången de ens överväger att titta på skiten.

Men det finns också ett tydligt irritationsmoment bland fansen: kopiorna. Ett gäng som kallar sig Pökerz har tydligen åkt runt och försökt tjäna pengar på att vara en budgetvariant av Ronny & Ragge – och folk HATAR det. ”Pinsamt”, ”katastrof” och ”plagiat” är några av de snällare orden som används. Det råder inga tvivel: endast originalet gäller.

Och gnällspikarna då? Tja, de lyser mest med sin frånvaro. Visst, det finns de som hävdar att Ronny & Ragge är ”förlegade” eller att deras tid är förbi, men den stora backlashen har inte kommit – ännu. Däremot verkar många vänta på den, och kommentarerna är fulla av folk som förväntar sig att ”lättkränkta ska börja anmäla” vilken sekund som helst. Frågan är om det verkligen händer – eller om folk har viktigare saker att hata på 2025.

Och ja, tidpunkten för den här comebacken? Perfekt. För bara några dagar innan släppte Ronny & Ragge sina egna jävla chips, och nu har både musiken och snacksen sålt som smör. Om det är en slump eller en PR-kupp spelar ingen roll – fansen älskar det.

Framtiden – vad händer efter turnén?

Efter den slutsålda sommarturnén är det oklart vad som händer med Ronny & Ragge. Settman är upptagen med att ta Eurovision till Asien (ja, du läste rätt), medan Granberg sannolikt kommer att fortsätta göra barnprogram som föräldrar tycker är ”för mycket”.

Men en sak är säker – Ronny & Ragge har redan etsat sig fast i svensk humorhistoria, vare sig folk älskar dem eller hatar dem.

Så – älskar du Ronny & Ragge? Grymt. Tycker du de är skit? Helt okej, men sitt inte och gråt över det som om någon hade pissat i ditt havremjöl.

Och ja – även om det här säkert kan uppfattas som misogynt och ”sånt som idag aldrig hade varit accepterat” (vilket vissa hävdar), så var det inte alltid ens accepterat då heller. Faktum är att det här, även om det i stort bygger på humor, fortfarande är en typ av humor som mer än ofta frodas i mer misogyna kretsar. Det är typiskt patriarkal humor. Så var det då, och så är det nu. Skillnaden? Idag finns det fler människor än någonsin som lever för att hata skiten ur saker de aldrig ens var målgruppen för – och ändå kan de inte hålla käften om det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *